21.03.2017
Splošna bolnišnica dr. Jožeta Potrča Ptuj je stopila v leto 2016 z optimističnimi načrti.
Po katastrofalnih zadnjih letih, ko smo namreč od leta 2009 v povprečju poslovali z 1.125.000 euro presežka odhodkov nad prihodki letno in skupno pridelali 6,5 milijona eurov
kumulativne izgube, smo nato že v letu 2014 z ukrepi na prihodkovni in odhodkovni strani praktično izničili nastajajočo izgubo iz samega poslovanja. V letu 2015 smo nato prvič po več letih poslovali pozitivno, prvič uravnotežili realizirano in plačano utež (R 1,21; P 1,20; indeks 99,2), uspešno pridobili nove programe, izboljšali klimo med zaposlenimi in našimi uporabniki, začeli novi investicijski ciklus posodobitve opreme, ki je v bila v preko 90% amortizirana ali celo odpisana.
Zato smo tudi v letu 2016 predvideli uravnoteženo poslovanje, oz. presežek prihodkov nad odhodki v višini 77.000 euro, ob prihodkih, ki bodo višji za 3,3% in odhodkih višjih za 3,1%. Vendar smo že takrat opozorili, da resen problem predstavljajo sproščena napredovanja javnih uslužbencev, višji regres in dodatne zaposlitve na najbolj kritičnih mestih, kar bo pomenilo ocenjenih okrog 600.000 euro dodatnih stroškov dela, ki niso pokriti v ceni naših storitev. Ob tem pa še vedno obstaja velika razlika med realno realizirano (ocenjena na 1,23) in na drugi strani plačano utežjo povprečnega primera ( 1,18) ter vsako leto neplačanimi a opravljenimi prepotrebnimi storitvami za naše paciente. Vsakoletna pogodba, namreč v skladu z veljavno metodologijo temelji vedno na preteklih rezultatih in tako ni ustreznih rešitev za napake iz preteklosti ter bo tako ob znanih likvidnostnih težavah in prepotrebnih investicijah v medicinsko opremo poslovanje rizično.
REALIZACIJA POSLOVANJA 2016
Nismo izpolnili enega glavnih ciljev zadanih v Finančnem načrtu-uravnoteženo poslovanje. Prihodki so znašali 24.153.728 EUR (99,1% predvidenih v FN), odhodki pa 25.313.948 EUR (104,2% predvidenih v FN). Finančno poročilo tako kaže 1.178.220 euro presežka odhodkov nad prihodki in to kljub temu, da smo dosegli izredno visoko realizacijo planiranega programa in nekaj uspešnih prestrukturiranj programov med letom. Bolnišnično smo tako zdravili za 1,7% več akutnih bolnikov in realizirali za 7,7% (675 SPP) več uteži kot je bilo planirano, s povprečnim realiziranim SPP 1,255 (lani 1,21). Glede na plan dela sicer nismo realizirali za 313.697 EUR (1,3%) programa, vendar predvsem na področjih, kjer ni bilo potrebe po tem (dializa) ali pa nam prostorske kapacitete niso dovoljevale ustrezne realizacije (podaljšano bolnišnično zdravljenje, zdravstvena nega in paliativa), teh sredstev pa tudi nismo smeli pokompenzirat z prerealizacijo na drugi strani (banalni primer: opravljene artroskopske operacije nad planom, ki imajo dolgo čakalno dobo in na drugi strani neopravljene ginekološke inkontinenčne operacije, kjer pa ni čakajočih rezultirata v izpadu dohodka zaradi nerealizacije kot neplačilu opravljenih operacij, namesto ohranitve denarja v okolju smo tako deležni dvojne izgube). Kljub doseženi odlični realizaciji programa zdravstvenih storitev za naše državljane in sledenje njihovim potrebam in ciljem Ministrstva za zdravje po skrajševanju čakalnih dob ter ob izrazitem dvigu povprečne uteži, ki odraža težo zdravljenja in posledične stroške je prišlo v letu 2016 celo do ponovnega poslabšanja oz. znižanja cene našega dela in storitev. Končna plačana utež SPP je le 1,19 kar je samo 94,8% realizirane (podobna situacija le v treh bolnišnicah, ki vse poslujejo negativno!?) in je najnižja med vsemi splošnimi bolnišnicami v RS, ob tem, da ima velika večina ostalih bolnišnic plačano 100% realizirano utež. Tako je ponovno prišlo do bistveno večje razlike v pri končnem plačilu za paciente prepotrebnih opravljenih storitev in izpada dohodka – v skupnem znesku 867.663 EUR, čemur smo že bili priča v preteklosti in je glavni krivec težav poslovanja naše bolnišnice.
Določeni problemi pri realizaciji predvsem ambulantnega programa in obvladovanju čakalnih dob so posledica še vedno nezadostne kadrovske zasedenosti, kjer smo nezadovoljni s popolnjevanjem predvsem manjkajočega zdravniškega kadra (anestezija, interni oddelek). Uspešni smo pri pridobivanju mladih zdravnikov specializantov, manj pa pri nujno potrebnih izkušenih specialistih, kljub temu, da smo zaposlili tri nove kolege in imamo dogovor še z nekaterimi za prihajajoče leto.
Največja težava pa je, da je tudi na odhodkovni strani prišlo do v FN nepredvidenega povečanja izdatkov v višini 1.034.594EUR ( 4,2%). Stroški blaga, materiala in storitev so presegli načrtovane za 432.981 EUR (4,5%) predvsem pri zdravilih in zdravstvenem materialu. To je posledica spremenjene stopnje DDV, večjega tako obsega kot zahtevnosti zdravljenja, kar potrjuje porast SPP. O podobnih težavah že vse leto poroča večina zdravstvenih zavodov. Največje odstopanje pa je zabeleženo pri stroških dela za 535.917 EUR (3,87%). Razlog je prenizka ocena sicer pričakovanega povišanja stroškov dela v FN, ki nastajajo zaradi sproščenih napredovanj plač, dviga plačnih razredov, porasta absentizma in posledično izrednih oblik dela, zakonskega povečanja višine nadomestil za hrano in prevoz ter nujno potrebnih novih zaposlitev predvsem strokovnega kadra. Vse leto trajajoča pogajanja med Združenjem zdravstvenih zavodov Slovenije in MZ o potrebnosti pokritja omenjenih zakonsko določenih povečanih izdatkov žal niso obrodila pozitivnega dogovora.
Pri realizaciji letnih ciljev smo od 39 zadanih uspešno izvršili 31 (79%) letnih ciljev.
Letni cilji s področja razvoja stroke, kakovosti, varnosti, komunikacije so 100% realizirani. Skrb za kakovost je naša stalnica. Nadaljujemo z zavezami akreditacije, obnavljamo že pridobljene ISO standarde, merimo zadovoljstvo uporabnikov in zaposlenih,… Povečali smo notranje kontrole varnosti in kakovosti, uvajamo ukrepe za izboljšanje, nadzorujemo povprečno ležalno dobo na oddelkih (5,04 dni) in s tem posteljne kapacitete,…
Veliko pozornost polagamo izboljšanju komunikacije in odnosov tako med zaposlenimi kot do naših uporabnikov in zainteresirane javnosti. Z izboljšano finančno situacijo, ureditvijo prostorov, opreme in kadrov bomo tudi lažje sledili zadanim ciljem zagotavljanja vrhunske zdravstvene storitve našim uporabnikom, k čemu smo se zavezali tudi z pridobljeno mednarodno akreditacijo naše bolnišnice ( Canada international).
Pri pridobivanju novih programov smo uspešno na razpisu MZ pridobili aparat in konec leta tudi ustrezni del programa za magnetno resonančno slikanje ( iz OI LJ), uredili potrebne prostore, zaposlili potreben strokovni kader, kar predstavlja izreden napredek tako za stroko, paciente našega okolja kot poslovodenje .
Predvsem pa niso bili realizirani pomembni cilji, kot so uravnoteženo poslovanje, izboljšanje likvidnosti in začetek gradnje Urgentnega centra Ptuj. Z izjemo omenjenega smo na področju investicijske dejavnosti, kljub pomanjkanju likvidnostnih sredstev, do konca 2016 realizirali večino projektov (z odloženim financiranjem preko 3 milijone eurov nujno potrebne opreme- CT, MR, ginekološki UZ, laboratorijska oprema, Ris-Pacs, serverji in 80 računalniških enot, anestezijski aparat in dve operacijski mizi, defibrilator, dializni aparati,…). Sproti smo nabavljali in nadomeščali tudi ostalo vitalno potrebno opremo, ki pa je je vse več in katere vzdrževanje je vse dražje. Enako velja za prostore.
Projekt URGENTNI CENTER PTUJ, ki je od 2015 dokončno uvrščen v Načrt razvojnih programov države, še ni realiziran. Zagotovljena je večina sredstev, potrebna je še potrditev novelacije investicijskega projekta, podane pa so tudi rešitve za zagotovitev potrebnega lastnega deleža bolnišnice. Realizacija se premika v leto 2017.
Povečevanje deleža tržne dejavnosti še vedno temelji predvsem na novih samoplačniških
programih estetske kirurgije, večji razmah pa bo možen šele po pridobitvi novih prostorskih kapacitet in ustrezne opreme.
Ponovno negativno poslovanje sedaj ponovno poglablja že tako težko likvidnostno situacijo zaradi negativnega poslovanja preteklih let. Tako se zapadle obveznosti še povečujejo (stanje na dan 31.12.2016 je 5.611.947 eur). Povprečno plačujemo z 190 dnevi zamude, zamudne obresti nas še naprej bremenijo (80.000 eur letno), prav tako vračanje kreditnih sredstev do EZR, zato skupaj z MZ in MF iščemo rešitev omenjene problematike, saj je eden od prioritetnih ciljev sedanje vlade tudi dolgoročna stabilizacija poslovanja bolnišnic. V novembru 2016 smo tudi pripravili Sanacijski načrt za izboljšanje likvidnosti, a žal nobena od predlaganih rešitev še ni potrjena s strani MZ.
Po solidnem letu 2015 je poslovno leto 2016 za SB Ptuj žal ponovno prineslo nove izredne razmere poslovanja. Povečanje velikega dela odhodkov, na katere praktično ne moremo vplivat in so predvsem posledica nenavadnih razmer pogojev poslovanja v naši državi s postavljenimi povečanimi zahtevami obsega, kvalitete in cene storitev, s povečanimi strokovnimi, kadrovskimi in birokratskimi normativi, ki jim ne sledi ustrezen prihodek in na drugi strani še nerazumno zmanjševanje cene opravljenih storitev in neustrezno plačevanje le teh, čemur pa smo že bili priča v preteklosti, je pričakovano rezultiralo v negativnem poslovanju.
Vendar kljub temu ocenjujemo leto 2016 kot uspešno, saj SB Ptuj deluje kot neprofitna ustanova, katere primarni cilj ni dobiček, ampak zadovoljevanje potreb prebivalstva po kvalitetnih zdravstvenih storitvah, kar pa smo nedvomno realizirali. Kljub več let pojavljajoči zapostavljenosti, podfinanciranosti in posledični podhranjenosti na kadrovskem področju in pri potrebni opremi in prostorih bolnišnice Ptuj, smo v letu 2016 opravili smo odlično realizacijo predvidenega programa zdravstvenih storitev, dvignili strokovnost in opremljenost bolnišnice, kar je pogoj za kvalitetno in varno opravljene storitve zdravljenja, nismo imeli nobene afere, zadovoljstvo vseh deležnikov okrog bolnišnice Ptuj je višje kot pretekla leta. Le sistem ni naredil ničesar za finančno stabilizacijo delovanja bolnišnice, kar je ena od osnovnih nalog in usmeritev. Prevladala je tako v javnosti kot pri odločevalcih in izvajalcih prioriteta sistema, ki je usmerjen predvsem v kvantiteto( čim več - čim prej) storitev za pacienta in tu smo svojo nalogo opravili v celoti!
Še naprej iščemo možnosti za prepotrebno stabilizacijo poslovanja, ki bo kljub nadaljnjem izvajanju sanacijskih ukrepov možna le z ustreznejšo plačilno politiko opravljenih storitev ter ustrezno »dokapitalizacijo« oz. ugodno dolgoročno zadolžitvijo, ki je nujna za stabilnejše uravnoteženo dolgoročno poslovanje in ustrezen razvoj bolnišnice Ptuj, ki po obsegu pokritja prebivalstva in svojem 140 letnem delovanju niti približno ne spada med obrobne, temveč je ključni deležnik ohranjanja enakosti v Sloveniji za 110-120.000 državljanov Spodnjega Podravja.
Direktor
Andrej Levanič, dr.med.spec.
SPLOŠNA BOLNIŠNICA
dr. Jožeta Potrča PTUJ
Potrčeva cesta 23
SI-2250 Ptuj
T: +386 (0)2 749 14 00
F: +386 (0)2 749 16 30
E: tajnistvo@sb-ptuj.si
SPLOŠNA BOLNIŠNICA dr. Jožeta Potrča PTUJ Potrčeva cesta 23 SI-2250 Ptuj |
F: +386 (0)2 749 16 30 |
Spletna stran uporablja piškotke za boljše delovanje
Z brskanjem po naši spletni strani se strinjate, da lahko uporabljamo piškotke, ki so namenjeni vaši boljši uporabniški izkušnji na naši spletni strani. Za lastne potrebe analitike uporabljamo Google Analytics, ki v ta namen namesti piškotke (izbriši GA piškotke). Več o piškotkih.